lördag 26 januari 2013

Snabba dagar och stillsamma bilder


Jag sitter uppe ensam.
Tänt en massa ljus och känner det där stillsamma,
ensamhetsvälbehaget fylla rummet och
kila längs med ryggraden.

Allt går så fort.
Mycket är så fint.
Somligt är så sorgligt.
Sitter här och väntar ikapp mig själv tror jag.
Ibland går jag så fort.

Vet inte ens varför jag skyndar mig så vissa dagar.
Effektiviteten i sig blir en princip.
Helt i onödan joggar jag runt i hemmet med famnen
fullproppad med felplacerade saker, 
samtidigt som jag kokar nappar i köket,
sorterar jag viktiga papper i en hörna, 
servar mitt barn med underhållning a´la Playdoh,
passar på att svepa av toan,
viker lite tvätt,
gör inköpslistor i huvudet
och pratar i telefonen samtidigt.
Allt fort fort fort.

Till slut hamnar jag i soffan men är så stress-speedad
att jag kommer på mig själv att jag enbart sitter med
halva rumpan på soffkanten, som beredd på något,
lite som i flykt eller fara.

Det är då bilder är så bra.
Då klickar jag in mig på mitt Pinterestkonto.
Kan sitta obegränsat länge och bara titta.
Såna här photobooth-bilder från förr älskar jag.
Såna som får en att undra.
Blir alldeles lugn och det växer sagor ur bilderna.


(Alla bilder är från mitt Pinterest )

















2 kommentarer:

  1. men förihe___ jag har ju missat. Fantastisk inspiration, Tack!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, eller hur!! Jag hittade dig på Pinterest, det sa jag va (?) (ligger i ett mörkt rum o har fått ringa hem skägget för huvudet har skaffat sig migrän o då fungerar det inte riktigt...) men om jag inte sa det, så leta upp min Pinterest, tror du hade gillat mycket där! Har försökt mig på en sån där gadgetlänk här på bloggen, ska funka.

      Radera